منتدى الرحمة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةالتسجيلأحدث الصوردخول

دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت)

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
نور الهدى
مشرف
مشرف
نور الهدى

علم بلدك : دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) Female31

دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) Empty
مُساهمةموضوع: دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت)   دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) I_icon_minitimeالسبت يناير 05, 2008 10:26 am

انا هتكلم انهارده فى موضوع ميقلش اهميه عن كل المواضيع اللى فاتت موضوع كل واحد فينا وناس كتير اوى بتحس أنه

ضعف وأنه مينفعش نعمل كدا ولا نتنازل عن مبداناه ومحدش بيحاول يصالح نفسه ومحدش بيفكر أبدا يفكر فى بكرة ومحدش

فينا فكر يقعد مع نفسه ويعرف هو عايز ايه موضوعى انهارده ممكن يكون اوحش موضوع بس لازم اكتبه الموضوع انهارده

بعنوان التسـامح فى الحـــب سوال نطرحه على انفسنا قبل الاخرين

هل ممكن نتسامح فى الحب ام لا ؟؟

هل من السهل ان نطوى صفحات فى كتاب حياتنا ؟؟

عنوانها الاساءة عنوانها الظلم وغيرها وغيرها من أخطاءاخطاء موجعه وجروح مؤلمه أم أن الانسان ليس ملاكا لينسى ويسامح من اخطاء فى حقه واستهان ببمشاعره؟؟؟

ام ان الانسان الطيب المتسامح المعروف بسرعه الغفران لايملك حس فى نظر الاخرين ويظل شماعه يرمى عليها الاخرون

اخطائهم لانه لا ياخذ موقفا معاديا ولا يصدر عنه رد فعل سلبى تجاه الطعنه التى تلقاها لذلك تكثرطعنات الناس فى ظهره من

دون اى اعتبار لغضبه فهل التسامح قوه ام ضعف وفى الاول تيجى نشوف يعنى ايه مسامحة وايه تعريف التسامح بالنسبه

للحب المسامحه هى عمليه تتشافى بها روحك هى عمليه فيها خطوات وربما مطبات فشل وتردد وهى عمليه تحدث فى قلبك

وروحك من الداخل ان اول احساس يصيبك هو الاحساس بالحريه وقبول القضاء والقدر قبول ضعفك وضعف الاخرين وتقبل

انك بشر وقبول ان قارد على محاوله الاحساس الجديد وكانه اعظم شىء وليسى ضعفا هودا التسامح فى الحب والتسامح مع

النفس المسامحه هى الوصول الى نقطه تدرك انت فيها انك لست فى حاجة الى الغضب ولا للاحساس بانك الضحيه وبذلك فان

حياتك بها سلامه وحريه افضل من السابق المسامحه هى انطفاء لرغيه فى رد الاذى لمن أذاك والعيش مع احساس اخفف والذ

على الروح والجسد والعقل والمسامحه هى مساعده نفسك لان تسير فى الحياة الى الامام بدلا من ان تكون واقفا فى ذات

التجربه المؤلمه وبنشوف كلنا فى اصحاب بيبقوا قربيين اوى من بعض وبيزعلوامن بعض بسبب حاجات انا وانت وغيرنا

ونشوفها عاديه ومتستاهلش انها تخليهم يزعلوا بعض ونشوف اتنين عشاق تكون حياتهم كلها مبنيه على حب وعلى صدق

وعلى اجمل شعورممكن يحس بيه اى حد وتيجى تلاقيهم حصل بينهم مشكله صغيرة اوحتى لوكانت مشكله كبيره هوه بيقول

لاء مستحيل اسامحها ولا اكلمها تانى وهيه بيقول لاء مستحيل اسامحها ولااكلمها تانى وهيه تقول ابدا انا معملتش حاجة غلط

تستاه لانه يسبنى وتقول هوه اللى يجى يصالحنى ونيجى بعد فترة ان العلاقات بينه مزادت توتر وبين الاصحاب مبقاش ينفع

رجوع وبين اللى كنا بنشوفهم ونقول مين كان يصدق ان دول يسيبوا بعض فى يوم من الايام نلاقيهم حتى مبقوش يحبوا يبصوا

لبعض وحتى لوكانت جت الظروف وخلتهم يتقابلوا هتحس انهم حتى مش عايزين عيونهم تيجى لبعض انتوا ليه عملتوا فى

انفسكوا كدا ليه انت وهيه محاولت وش تيجوا على نفسكوا شويه علشان مركب حياتكوا تمشى زى ماكانت ماشيه ليه دايما

بتبص ان اللى بيسامح بيبقى ضعيف كلنا سمعنا طبعا اغنيه اليسا ايامى بيك وسمعناها وهيه بتقول (وانا اقدر احب من تانى ده

انا من وقت للتانى بناديك لوانسى قلبى انا فاكر ده فى الاول وفى الاخر انا ليك) وشفنا قد ايه احساسها وهيه بتقصد ان حبها

صعب تلاقيه مرتين ومهما حصل بينهم قلبها هيفضل فاكر كلكلمه حلوه قالها وان عمرها ماهتلقى حب تانى زى حبها الاولانى

ودا اللى انا بتكلم فيه اتنين اصحاب بقالهم عمر هم كله اصحاب ويجوا علشان غلطه يضيعوا كل العمر دا هوه العمر فيه كام

سنه علشان تلاقى صاحب تانى ولاحبيب تانى وفى الاخر احب اقول ان التسامح وارد بين انفسنا فهو علاج سريع المفعول

ومبدأ للعفو ينشا الغضب بعد سوء الفهم وقله التفاهم للاسف الشديد وخاصه اذا حدث بين اطراف ينعم بينهم معنى التفاهم

قال الله تعالىSadخد العفو وامر بالعرف واعرض عن الجاعلين) سورة الاعراف 199

وقال رسول الله (ًص) : افضل اخلاق اهل الدنيا والاخرة ان تصل من قطعك وتعطى من حرمك وتعفو عمن

ظلمك..اللهم انى قد سامحت كل من شتمنى او غشنى او سرقنى اوظلمنى اللهم انى عفوت عمن ظلمنى ..الله من انى عفوت

عمن اساء الى اللهم انى سامحت من اغتابنى اللهم انى سامحت جميع المسلمين

ياريت كلنا نبدا سنه جديده واحنا مش زعلانين مع حد ونتصالح مع نفسنا قبل مانتصالح مع اللى جرحناهم اوجرحونا العفو

والسامح اقوى دليل على الايمال بالله عزوجل والايمان بالنفس والايمان بالحياة يارب كلنا نسامح بعضنا واوع فى يوم

يااصدقائى الغاليه حد فيكم يزعل حد وربنا يوفق الجميع اتمنى حاجة ياريت الموضوع دا يتثبت دا بعد اذانكم
ahmed saker
Admin
ahmed saker

مُساهمةموضوع: رد: دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت)   دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) I_icon_minitimeالأحد يناير 06, 2008 11:53 pm

دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) Rdd158ny6

اللهم انى قد سامحت كل من شتمنى او غشنى او سرقنى اوظلمنى اللهم انى عفوت عمن ظلمنى ..الله من انى عفوت

عمن اساء الى اللهم انى سامحت من اغتابنى اللهم انى سامحت جميع المسلمين
https://alrahma.sudanforums.net
samar
مشرف
مشرف
samar

مُساهمةموضوع: رد: دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت)   دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت) I_icon_minitimeالثلاثاء يناير 08, 2008 10:02 pm

بارك الله فيكى والله موضوع اكتر من رائع
سموررررررررررررررررررررره

دعوه عامه للتسامح (ارجو التثبيت)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-